Opas uudelle verkonkäyttäjälle

OpasOpas kertoo yleisimmistä JAMKin tietoverkkoon liittyvistä aiheista, joiden avulla uusi verkonkäyttäjä saa kuvan tarjolla olevista mahdollisuuksista ja voi aloittaa työskentelyn.

Sisältö

  1. Verkon käyttäjätunnus ja salasana
  2. Sähköposti
  3. Kotihakemisto
  4. WWW-sivut
  5. Tulostaminen
  6. Yleisimmät verkkopalvelut
  7. Etätyöskentely
  8. Mistä saan tarvittaessa apua?

1. Verkon käyttäjätunnus ja salasana

Jokainen JAMKilainen saa henkilökohtaisen käyttäjätunnuksen (verkkotunnuksen), sähköpostiosoitteen ja levytilaa omia tiedostojaan varten. Vastaanottaessaan tunnuksen käyttäjä sitoutuu noudattamaan JAMKIN tietojärjestelmien käyttösääntöjä, sekä huolehtimaan osaltaan yleiseen tietoturvallisuuteen liittyvistä asioista.

Tutustu käyttösääntöihin(pdf)

JAMKin kaikkiin tietokoneisiin kirjaudutaan omalla henkilökohtaisella käyttäjätunnuksella.

  • Opiskelijoiden käyttäjätunnus on opiskelijanumero, joka löytyy Vetuma-palvelusta.
  • Henkilökunta saa käyttäjätunnuksen (ja voi vaihtaa salasanan) joko Vetuma-palvelusta tai henkilökohtaisesti ICT-palvelusta.

Salasanan vaihtaminen

Verkkosalasana voidaan vaihtaa JAMKin kampuksilla työasemassa, internet-selaimella tai JAMKin Vetuma-salasananvaihtopalvelussa. Vetuman kautta näet myös mitä tunnuksia sinulla on JAMKin tietojärjestelmiin.

Vetuma-ohje

Palvelu toimii itsepalveluperiaatteella Osuuspankin, Nordean, Danske Pankin, Handelsbankenin, S-pankin sekä Säästöpankin verkkopankkitunnuksilla. Palveluun kirjauduttuasi valitse käyttäjätunnuksesi ja aseta sille uusi salasana. Opiskelijoilla on jokaista opinto-oikeutta kohden erillinen opiskelijanumero (käyttäjätunnus). Jos sinulla on aikaisempi, voimassaoleva opinto-oikeus JAMKissa, varmistu, että vaihdat salasanan oikealle käyttäjätunnukselle.

Salasanan vaihto-ohjeet löytyvät täältä (Vetuma-ohje, kohta 3) ja itse Vetuma-palvelu löytyy osoitteesta https://vetuma.jamk.fi

Huom! Jos käytössäsi ei ole edellä mainittujen pankkien verkkopankkitunnuksia tai muusta syystä VETUMA-palvelun käyttö ei ole kohdallasi mahdollista, saat käyttäjätunnuksen ja salasanan ottamalla henkilökohtaisesti yhteyttä opiskelijapalveluihin tai yksikön IT-tukeen.

Verkkosalasanan vaihto tarkoittaa samalla myös kaikkien muidenkin hakemistopalvelun tunnusta käyttävien palveluiden salasanan vaihtumista automaattisesti, eli esimerkiksi verkko-oppimisympäristö Optiman salasana on aina sama kuin verkkosalasana.

Salasanan kriteerit ovat seuraavat:

  • vähintään 8 merkkiä pitkä
  • vaikeasti arvattava
  • salasanassa saa käyttää kirjaimia väliltä A-Z (ei ääkkösiä) sekä numeroita
  • salasanassa olevien kirjainten koolla on merkitystä, eli “password-100″ on eri asia kuin “PaSswOrD-100″.

Lue salasanan vaihto-ohjeet

Käyttäjätunnuksen voimassaolo

Henkilökunnalla käyttäjätunnus on voimassa työsopimuksen mukaisesti. Työsopimuksen päätyttyä tunnus lukitaan ja se poistetaan muutaman viikon varoajan jälkeen.

Opiskelijoilla käyttäjätunnus on voimassa opiskelun ajan, jonka jälkeen se lukkiutuu automaattisesti. Käyttäjätunnus, postilaatikko sekä kotihakemisto sisältöineen poistetaan noin kahden viikon varoajan jälkeen pysyvästi. Mikäli opiskelija ilmoittautuu välillä poissaolevaksi, voidaan käyttäjätunnus sulkea siksi aikaa.
Lue lisää käyttäjätunnuksesta ja salasanasta

2. Sähköposti

Käyttäjätunnukseen on yleensä liitetty myös sähköpostilaatikko. Postilaatikon käyttäjätunnus ja salasana on sama kuin verkon käyttäjätunnuksen. Mikäli vaihdat postilaatikon salasanan, vaihtuu myös käyttäjätunnuksen salasana ja päinvastoin.

Sähköpostiohjelmana käytetään JAMKissa Exchange-sähköpostijärjestelmää (henkilökunta 09/2016 saakka) ja MS Office 365-palvelua (opiskelijat). Postit voi lukea JAMKin työasemilta Outlook-ohjelmalla tai internet-selaimella Outlook Web App -käyttöliittymän avulla, osoitteesta http://webaccess.jamk.fi/. Postilaatikon käyttäjätunnus ja salasana on sama kuin kirjauduttaessa verkkoon.

Mikäli sähköpostia käytetään käyttösääntöjen vastaisesti väärin esimerkiksi roskapostien massalähetyksiin, on ylläpidolla oikeus peruuttaa ongelmia aiheuttava viesti ja lukita postilaatikko. Roskaposteiksi luokitellaan esimerkiksi erilaisten tilaisuuksien mainostaminen sekä ostetaan/myydään/vuokrataan -ilmoitukset.

JAMKin sähköpostijärjestelmä sisältää virusskannerin, joka tarkistaa kaikki järjestelmän ulkopuolelta sisään saapuvat viestit virusten varalta ja varoittaa käyttäjää niistä tarvittaessa.

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa:

Opiskelijoiden sähköpostilaatikon maksimikoko on tällä hetkellä 100MB ja henkilökunnalla 800MB. Oman postilaatikkosi koon voit tarkistaa Outlook-valikon “Tilin tiedot -työkalulla, jolla on myös helppo poistaa vanhoja viestejä.
Lue lisää sähköpostiohjeita

3. Kotihakemisto

Kotihakemisto on kaikilla JAMKin Windows-koneilla H: -asema. Kotihakemistoihinsa käyttäjät voivat tallentaa omia tiedostojaan. Paikallisille koneille tiedostoja ei saa, tai usein edes pysty tallentamaan. Ylläpito ei vastaa työasemiin vastoin ohjeita tallennetuista tiedostoista. Kotihakemistoihin on pääsy vain käyttäjällä itsellään. Hakemistoista otetaan varmuuskopiot laitevikojen varalta päivittäin, mutta käyttäjien itsensä hukkaamia/rikkomia tiedostoja varmuuskopioilta ei palauteta kuin erikoistapauksissa.

Lisätietoja kotihakemistosta

4. WWW-sivujen julkaisu

WWW-sivujen julkaisemiseksi on kolme vaihtoehtoa, joista valitaan tarkoituksenmukaisin.
Lue lisää www-sivuista

5. Tulostaminen

Jokaisella opiskelijalla on opintojen alussa pieni aloituskiintiö tulostamista varten. Tulostuskrediittejä voi tarvittaessa ostaa lisää. Henkilökunnalla ei ole rajoitusta.

Tulostukseen liittyvät tarkemmat ohjeet löytyvät täältä:

Tulostaminen (opiskelijat)
Tulostaminen (henkilökunta)
Tulostusten hinnat

 6. Yleisimmät verkkopalvelut

  • MS Office 365
    • JAMKin opiskelijoiden (ja 2016 syksystä lähtien myös henkilökunnan) sähköpostijärjestelmä
    • Sähköpostin lisäksi tarjolla myös useita muita työkaluja työskentelyn ja opiskelun tueksi
  • ASIO
    • Opintotietojärjestelmä, joka sisältää mm. kaikkien opiskelijoiden. Asion opiskelijatoimintoja ovat mm. opiskelijaksi ilmoittautuminen, yhteystietojen muuttaminen, ilmoittautumiset läsnä- ja poissaolevaksi sekä opintojaksoille, opintosuoritusten selailu ja tulostaminen, opiskelijapalautekyselyt. Lisäksi Asion kautta voidaan hoitaa uusintatentti-ilmoittautumiset ja Hopsin tekeminen.
  • Elmo (http://elmo.jamk.fi)
    • JAMKilaisten web-pohjainen tiedotuskanava, joka muodostuu sähköisestä työpöydästä, intrasta ja ryhmätyötiloista. Elmon kautta pääset kaikkiin muihin verkkopalveluihin.
  • Optima
    • JAMKin verkko-oppimisympäristö, johon kirjaudutaan tarvittaessa käyttäjätunnuksella.

Tutustu verkkopalveluiden ohjeisiin 

7. Etätyöskentely

JAMKin tietojärjestelmät on eristetty internetistä vain halutun liikenteen sallivalla palomuurilla. Etätyöskentely eli työskentely JAMKin verkon ulkopuolella on kuitenkin mahdollista.
Tutustu etäkäyttöpalveluihin 

8. Mistä saan tarvittaessa apua?

Ongelmatilanteissa voit jättää palvelupyynnön Helpdeskin kautta. Helpdesk.jamk.fi -sivuilla on ohjeita ja käyttövinkkejä JAMKin tietojärjestelmien käyttöön. Lisäksi sivuilla julkaistaan tietojärjestelmiin liittyvät tiedotteet.

Helpdeskin yhteystieot