Mediassa on näkynyt uutisointia siitä kuinka eri organisaatioiden käyttäjille on lähetetty viestejä, joissa on kalasteltu tunnuksia tai kiristetty rahaa. Viestit ovat vaikuttaneet aidoilta ja niissä on ollut linkki sivulle, jossa käyttäjää on pyydetty vaihtamaan salasana. Näitä on lähetetty myös tekstiviesteinä esimerkiksi Postin nimissä. Linkistä avautuva sivusto ei ole ollut organisaation omassa hallussa ja sen avulla on kerätty rikollisille tunnuksia erilaisia väärinkäytöksiä varten.
Jos saat tällaisen viestin, älä klikkaa siinä olevia painikkeita/linkkejä. Mikäli vahinko tapahtui ja ehdit luovuttamaan tunnuksesi ulkopuoliselle, vaihda salasana näillä ohjeilla ja ilmoita tapahtuneesta ICT-palveluille Helpdeskin kautta.
JAMKin henkilöstöllä on käytössä vahva tunnistautuminen, joka vähentää huijausten mahdollisuutta. Opiskelijoille vahva tunnistautuminen tulee pakolliseksi ominaisuudeksi syksyn 2021 aikana.
HUOM! JAMKin ICT-palvelut ei koskaan lähetä pyytämättä käyttäjille viestejä, joissa on mukana linkki salasanan vaihtamiseksi. JAMK ohjeistaa toimenpiteitä vain Helpdesk-sivustolla ja intranetissä.