Vahvan tunnistautumisen (MFA) käyttöönotto

Vahva tunnistautuminen, eli MFA mahdollistaa turvallisemman kirjautumisen palveluihin, koska sen avulla estetään tunnuksen käyttö, vaikka se päätyisi vääriin käsiin. Käyttäjätunnuksen ja salasanan lisäksi tarvitaan vahvistus puhelimen sovelluksella. Tarkempia perusteluita MFA:n toiminnalle ja tarpeellisuudelle löydät täältä.

Huomioitavia asioita

Käyttöönoton jälkeen osa vanhoista, yhteensopimattomista sovelluksista ei toimi. Tällaisia voivat olla mm. joidenkin puhelinvalmistajien omat sähköpostisovellukset.

JAMKin ICT-palvelut suosittelee seuraavia tuettuja ja testattuja sovelluksia:

  • Windows: Office 2016 tai uudempi, Microsoft 365 Apps for enterprise (entinen Office 365 proplus)
  • Android: Microsoft Outlook
  • MacOS: Apple Mail 12 tai uudempi, Office 2016 tai uudempi, Microsoft 365 for Mac
  • iOS: Microsoft Outlook

Yleistä käyttöönotosta

  • Käyttöönotto kestää vain muutaman minuutin.
  • Tarvitset jonkin mobiililaitteen johon vahvistusviestit halutaan toimittaa.
  • Aloituksen jälkeen sinulla on muutama minuutti aikaa hoitaa prosessi loppuun. Jos tätä ei tee riittävän ripeästi, ei käyttöönotto mahdollisesti onnistu ja prosessi pitää aloittaa alusta.

Ohjeet MFA:n käyttöönottoon:

Voit ottaa vahvan tunnistautumisen käyttöön tunnuksellesi kirjautumalla Office365-palveluun ja seuraamalla sieltä tulevia ohjeita. Vilkaise myös ”usein kysytyt kysymykset” tämän sivun lopusta.

Alla on kuvattu toimenpiteitä tarkemmin. Voit tehdä käyttöönoton joko pelkästään puhelimella, tai käyttäen puhelimen ja tietokoneen yhdistelmää. Ohjeet molemmille menetelmille alla.

Alle on koottu muutamia käyttöön liittyviä yleisiä kysymyksiä ja vastauksia (UKK).