Vahvan tunnistautumisen (MFA) käyttöönotto – henkilökunta

Vahva tunnistautuminen (MFA) mahdollistaa turvallisemman kirjautumisen palveluihin ja sen avulla on mahdollista estää mm. O365-tilin käyttö, vaikka tunnus päätyisikin vääriin käsiin. Käyttäjätunnuksen ja salasanan lisäksi tarvitaan vahvistus esim. puhelimen sovelluksella, kertakäyttökoodilla, tekstiviestillä tai soitolla. Siirtymävaiheessa ominaisuuden voi halutessaan ottaa käyttöön näillä ohjeilla omatoimisesti (myöhemmin siitä tulee pakollinen ominaisuus).

Tämä ohje koskee vain henkilökuntaa! Opiskelijoiden ohjeen löydät täältä. ???Ulkoisen (UFO) tunnuksen omaavat henkilöt eivät voi ottaa palvelua käyttöön tässä vaiheessa???.

Huomioitavat asiat

Vahvan tunnistautumisen käyttöönoton jälkeen yhteensopimattomat vanhat sovellukset eivät välttämättä enää toimi. esim. puhelimen valmistajan omat sähköpostisovellukset.

Tuetut sovellukset maaliskuussa 2020:

  • Windows: Office 2016 tai uudempi, Skype, Onedrive, Teams
  • Android: Microsoft Outlook, Word, Excel, Powerpoint, Skype, Onedrive, Teams
  • MacOS: Apple Mail 12 tai uudempi, Office 2016 tai uudempi, Skype, Onedrive, Teams
  • iOS:n oma sähköpostiohjelma, Microsoft Outlook, Word, Excel, Powerpoint, Skype, Onedrive, Teams

Yleistä käyttöönotosta

Käyttöönotossa tehdään seuraavat toimenpiteet:

Ohjeet

Puhelimen/tabletin liittäminen mobiililaitehallintaan

Mobiililaitehallinnan käyttöönotto


Käyttöönotto on nyt valmis. Alle koottu käyttöön liittyviä ohjeita.

Usein kysytyt kysymykset

  • Kuinka kirjautuminen tapahtuu, kun vahva tunnistautuminen on käytössä?
    • Kirjaudut palveluun normaalisti omalla käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Mikäli vahva tunnistautuminen vaaditaan, saa siitä ilmoituksen puhelimeen joka pitää hyväksyä. Mikäli ilmoitus ei tule automaattisesti, niin avaa Microsoft Authenticator sovellus. Pyynnön pitäisi näkyä sovelluksessa, josta sen voi hyväksyä.
  • Saan tunnistautumispyynnön puhelimeen vaikka en ole kirjautumassa mihinkään?
    • Pyyntöä ei saa missään tapauksessa hyväksyä! Varmista kuitenkin, että esim. jokin käytössä olevista laitteistasi ei yritä kirjautua palveluun esim. puhelimen sähköpostisovellus. Tästä kannattaa tehdä ilmoitus ICT-palveluille, jotka voivat tarkistaa mistä kirjautumisyritys on tullut. Pahimmassa tapauksessa joku ulkopuolinen on saanut käsiinsä käyttätunnuksesi ja salasanasi.
  • Puhelimeni on vaihtumassa, miten toimin?
  • Puhelimeni hajosi, mitä teen?