OneDrive -käyttöönotto Jamkin Windows -työasemissa (henkilökunta)

Tämän ohjeen avulla voit ottaa OneDrive for Business (OneDrive – JAMK) synkronoinnin käyttöön omassa henkilökohtaisessa työasemassasi kampuksella. Ohjeen avulla asennetaan ja tarvittaessa päivitetään uusin versio, joka mahdollistaa palvelun aiempaa luotettavamman toiminnan ja lisäksi myös henkilökohtaisen Microsoft-tilin käytön samaan aikaan yrityksen tilin kanssa.

HUOM! Tämä ohje koskee vain Jamkin ICT-palveluiden hallinnassa olevia henkilökunnan Windows 10 -koneita. OneDrive-asiakasohjelman käyttö ei ole mahdollista Jamkin opiskelijakoneilla. Kotikoneita varten löydät ohjeet täältä (sekä henkilökunta, että opiskelijat).

Yleistä OneDrivestä

OneDrive on osa Microsoftin Office365 -pilvipalvelua. Se mahdollistaa tiedostojen tallentamisen pilvipalveluun ja pääsyn niihin eri päätelaitteilta, milloin ja mistä tahansa. OneDriveä voi käyttää joko internet-selaimella, tai päätelaitteeseen erikseen asennettavalla asiakasohjelmistolla, joka synkronoi valitut tiedostot koneen paikalliselta levyltä pilveen ja päinvastoin silloin kun verkkoyhteys on käytettävissä. Voit halutessasi korvata OneDrivella esimerkiksi perinteisen kotihakemiston (H-asema) kokonaan, kunhan pienen perehtymisen jälkeen ensin omaksut näiden kahden toimintamallin erot.

OneDrive-asiakasohjelman uusissa versioissa (tammikuusta 2016 lähtien) on mahdollista käyttää sekä yrityksen kautta saatua O365-tunnusta että henkilökohtaista Microsoft-tunnusta samaan aikaan.

OneDrive-synkronoinnin käyttöönotto

  1. Käynnistä työpöydältä ”Software Center”
  2. Käynnistä ”OneDrive JAMK”
  3. Seuraa ruudun ohjeita. Saat ilmoituksen kun asennus on valmis.
  4. OneDrive käynnistyy automaattisesti
  5. ”Set up OneDrive” -ruudussa kirjoita sähköpostiosoitteesi sille varattuun kenttään ja paina Sign in
  6. Mikäli saat alla olevan ilmoituksen, valitse ”Work or school”
    onedrive2
  7. Kirjautumisruudussa kirjoita oma sähköpostiosoitteesi ja siirrä kursori ”salasana” -kenttään. Ohjelma siirtyy Jamkin kirjautumissivulle ja
    kirjautuminen tapahtuu automaattisesti. Mikäli näin ei tapahdu, kirjaudu palveluun omilla verkkotunnuksillasi.
  8. ”This is your OneDrive folder” -ruudussa valitse next
  9. Mikäli saat ilmoituksen ”Files already exists in this OneDrive folder”, valitse ”Use this location
  10. Seuraavaksi voit valita mitkä kansiot haluat synkronoida. Jos sinulla on pilvessä jo entuudestaan paljon tiedostoja, varmista, että työasemassa on kiintolevytilaa riittävästi!
  11. Asennus on nyt valmis ja valittuun kansioon tallennetut tiedostot synkronoidaan pilvipalvelun ja työaseman välillä. Seuraa jatkossa OneDrive -kuvaketta ilmoitusalueella ruudun oikeassa alareunassa. Mikäli synkronoinnissa on ongelmia, näkyy kuvakkeen päällä varoituskolmio.

Huom!

Mikäli sinulla on ollut jo aikaisemmin käytössä Jamkin OneDrive for Business -synkronointi, on sen vanha kansio edelleen tallessa profiilihakemistossa. Siellä olleet tiedostot löytyvät joko C:\users\”username”\OneDrive – JAMK-OLD tai OneDrive – Jyvaskylan ammatikorkeakoulu oy -kansioista.