Tämän ohjeen avulla voit ottaa OneDrive for Business (OneDrive – JAMK) synkronoinnin käyttöön omassa työtietokoneessasi kampuksella. Ohjeen avulla asennetaan ja tarvittaessa päivitetään uusin versio, joka mahdollistaa palvelun aiempaa luotettavamman toiminnan ja lisäksi myös henkilökohtaisen Microsoft-tilin käytön samaan aikaan yrityksen tilin kanssa.
HUOM! Tämä ohje koskee vain Jamkin ICT-palveluiden hallinnassa olevia henkilökunnan Windows 10 -koneita. OneDrive-asiakasohjelman käyttö ei ole mahdollista Jamkin opiskelijakoneilla. Kotikoneita varten löydät ohjeet täältä (sekä henkilökunta, että opiskelijat).
Yleistä OneDrivestä
OneDrive on osa Microsoftin 365 -pilvipalvelua. Se mahdollistaa tiedostojen tallentamisen pilvipalveluun ja pääsyn niihin eri päätelaitteilta, milloin ja mistä tahansa. OneDriveä voi käyttää joko internet-selaimella, tai päätelaitteeseen erikseen asennettavalla asiakasohjelmistolla, joka synkronoi valitut tiedostot koneen paikalliselta levyltä pilveen ja päinvastoin silloin kun verkkoyhteys on käytettävissä. Voit halutessasi korvata OneDrivella esimerkiksi perinteisen kotihakemiston (H-asema) kokonaan, kunhan pienen perehtymisen jälkeen ensin omaksut näiden kahden toimintamallin erot.
OneDrive-asiakasohjelman uusissa versioissa (tammikuusta 2016 lähtien) on mahdollista käyttää sekä yrityksen kautta saatua M365-tunnusta että henkilökohtaista Microsoft-tunnusta samaan aikaan.
OneDrive-synkronoinnin käyttöönotto
- Käynnistä ”OneDrive” tietokoneen Käynnistä -valikosta
- HUOM! Jos OneDrivea ei ole asennettu, voit asentaa sen itse Software Centeristä nimellä ”OneDrive -JAMK”
- ”Set up OneDrive” -ruudussa kirjoita sähköpostiosoitteesi sille varattuun kenttään ja paina Sign in
- Mikäli saat alla olevan ilmoituksen, valitse ”Work or school”
- ”This is your OneDrive folder” -ruudussa valitse next
- Mikäli saat ilmoituksen ”Files already exists in this OneDrive folder”, valitse ”Use this location”
- Seuraavaksi voit valita mitkä kansiot haluat synkronoida. Jos sinulla on pilvessä jo entuudestaan paljon tiedostoja, varmista, että työasemassa on kiintolevytilaa riittävästi!
- Asennus on nyt valmis ja valittuun kansioon tallennetut tiedostot synkronoidaan pilvipalvelun ja työaseman välillä. Seuraa jatkossa OneDrive -kuvaketta ilmoitusalueella ruudun oikeassa alareunassa. Mikäli synkronoinnissa on ongelmia, näkyy kuvakkeen päällä varoituskolmio.
Huom!
Mikäli sinulla on ollut jo aikaisemmin käytössä Jamkin OneDrive for Business -synkronointi, on sen vanha kansio edelleen tallessa profiilihakemistossa. Siellä olleet tiedostot löytyvät joko C:\users\”username”\OneDrive – JAMK-OLD tai OneDrive – Jyvaskylan ammatikorkeakoulu oy -kansioista.