Uudelle verkonkäyttäjälle

Opas kertoo yleisimmistä JAMKin tietoverkkoon liittyvistä aiheista, joiden avulla uusi verkonkäyttäjä saa kuvan tarjolla olevista mahdollisuuksista ja voi aloittaa työskentelyn.

Sisältö

  1. Verkon käyttäjätunnus ja salasana
  2. Sähköposti JAMKissa
  3. Kotihakemisto
  4. WWW-sivut
  5. Tulostaminen JAMKissa
  6. Yleisimmät verkkopalvelut
  7. Etätyöskentely
  8. Mistä saan tarvittaessa apua?

1. Verkon käyttäjätunnus ja salasana

Jokainen jamkilainen saa henkilökohtaisen käyttäjätunnuksen (verkkotunnuksen), sähköpostiosoitteen ja levytilaa omia tiedostojaan varten. Vastaanottaessaan tunnuksen käyttäjä sitoutuu noudattamaan JAMKin tietojärjestelmien käyttösääntöjä, sekä huolehtimaan osaltaan yleiseen tietoturvallisuuteen liittyvistä asioista.

Tutustu käyttösääntöihin (pdf)

JAMKin kaikkiin tietokoneisiin kirjaudutaan omalla henkilökohtaisella käyttäjätunnuksella.

  • Opiskelijana käyttäjätunnuksena voi tarkistaa Vetuma-palvelusta (ohje alla).
  • Henkilökunta saa käyttäjätunnuksen (ja voi vaihtaa salasanan) joko Vetuma-palvelusta tai henkilökohtaisesti ICT-palveluiden asiakaspalvelutiskiltä.

Salasanan vaihtaminen

Verkkosalasana voidaan vaihtaa JAMKin kampuksilla työasemalla, tai selaimen kautta mistä tahansa JAMKin Vetuma-salasananvaihtopalvelussa. Vetuman kautta näet myös mitä tunnuksia sinulla on olemassa JAMKin tietojärjestelmiin.

Vetuma-ohje

Palvelu toimii itsepalveluperiaatteella useimpien pankkien verkkopankkitunnuksilla. Palveluun kirjauduttuasi valitse käyttäjätunnuksesi ja aseta sille haluamasi salasana. Opiskelijoilla on käyttäjätunnus vaikka opinto-oikeuksia olisi useampia.

Salasanan vaihto-ohjeet löytyvät täältä ja itse Vetuma-palvelu löytyy osoitteesta https://vetuma.jamk.fi

Huom! Jos käytössäsi ei ole edellä mainittujen pankkien verkkopankkitunnuksia tai muusta syystä VETUMA-palvelun käyttö ei ole kohdallasi mahdollista, ota henkilökohtaisesti yhteyttä opiskelijapalveluihin tai yksikön IT-tukeen.

Verkkosalasanan vaihto tarkoittaa samalla myös kaikkien muidenkin hakemistopalvelun tunnusta käyttävien palveluiden salasanan vaihtumista automaattisesti, eli esimerkiksi verkko-oppimisympäristö Moodlen salasana on aina sama kuin verkkosalasana.

Salasanan kriteerit ovat seuraavat:

  • vähintään 8 merkkiä pitkä
  • vaikeasti arvattava
  • salasanassa on hyvä käyttää kirjaimia väliltä A-Z (ei suositella ääkkösiä) sekä numeroita ja jotain erikoismerkkejä
  • salasanassa olevien kirjainten koolla on merkitystä, eli “password-100″ on eri asia kuin “PaSswOrD-100″.

Lue salasanan vaihto-ohjeet

Käyttäjätunnuksen voimassaolo

Henkilökunnalla käyttäjätunnus on voimassa työsopimuksen mukaisesti. Työsopimuksen päätyttyä tunnus lukitaan ja se poistetaan muutaman viikon varoajan jälkeen.

Opiskelijoilla käyttäjätunnus on voimassa opiskelun ajan, jonka jälkeen se lukkiutuu automaattisesti. Käyttäjätunnus, postilaatikko sekä kotihakemisto sisältöineen poistetaan 1kk varoajan jälkeen pysyvästi. Mikäli opiskelija ilmoittautuu välillä poissaolevaksi, voidaan käyttäjätunnus sulkea siksi aikaa.
Lue lisää käyttäjätunnuksesta ja salasanasta

2. Sähköposti

Käyttäjätunnukseen on yleensä liitetty myös sähköpostilaatikko. HUOM! Postilaatikkoon kirjaudutaan email-osoitteella, eli pelkkä käyttäjätunnus ei riitä. Mikäli vaihdat postilaatikon salasanan, vaihtuu myös käyttäjätunnuksen salasana ja päinvastoin.

Sähköpostiohjelmana käytetään JAMKissa O365:n Exchange-sähköpostijärjestelmää. Postit voi lukea Outlook-sovelluksella tai internet-selaimella Outlook Web App -käyttöliittymän avulla, osoitteesta https://o365.jamk.fi.

Mikäli sähköpostia käytetään käyttösääntöjen vastaisesti väärin esimerkiksi roskapostien massalähetyksiin, on ylläpidolla oikeus peruuttaa ongelmia aiheuttava viesti ja lukita postilaatikko. Roskaposteiksi luokitellaan esimerkiksi erilaisten tilaisuuksien mainostaminen sekä ostetaan/myydään/vuokrataan -ilmoitukset.

JAMKin sähköpostijärjestelmä sisältää keskitetyn virusskannerin, joka tarkistaa kaikki järjestelmän ulkopuolelta sisään saapuvat viestit virusten varalta ja varoittaa käyttäjää niistä tarvittaessa.

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa:

  • Henkilökunta: etunimi.sukunimi@jamk.fi
  • Opiskelijat: käyttäjätunnus@student.jamk.fi


Lue lisää sähköpostiohjeita

3. Kotihakemisto

Kotihakemisto on kaikilla JAMKin Windows-koneilla H: -asema. Kotihakemistoihinsa käyttäjät voivat tallentaa omia tiedostojaan. Paikallisille koneille tiedostoja ei saa, tai usein edes pysty tallentamaan. Ylläpito ei vastaa työasemiin vastoin ohjeita tallennetuista tiedostoista. Kotihakemistoihin on pääsy vain käyttäjällä itsellään. Hakemistoista otetaan varmuuskopiot laitevikojen varalta päivittäin, mutta käyttäjien itsensä hukkaamia/rikkomia tiedostoja varmuuskopioilta ei palauteta kuin erikoistapauksissa.

Lisätietoja kotihakemistosta

4. WWW-sivujen julkaisu

WWW-sivujen julkaisusta voit lukea tarkemmin täältä:

Lue lisää www-sivuista

5. Tulostaminen

Jokaisella opiskelijalla on opintojen alussa pieni aloituskiintiö tulostamista varten. Tulostuskrediittejä on mahdollista ostaa lisää tarpeen mukaan. Henkilökunnalla ei ole tulostusrajoitusta.

Lue lisää tulostamisesta

 6. Yleisimmät verkkopalvelut

  • Microsoft Office 365 (https://o365.jamk.fi)
  • Peppi (https://peppi.jamk.fi)
    • Opintotietojärjestelmä, jonka opiskelijatoimintoja ovat mm. opiskelijaksi ilmoittautuminen, yhteystietojen muuttaminen, ilmoittautumiset läsnä- ja poissaolevaksi sekä opintojaksoille, opintosuoritusten selailu ja tulostaminen. Lisäksi Pepin kautta voidaan hoitaa uusintatentti-ilmoittautumiset ja HOPSin tekeminen.
  • Elmo (https://elmo.jamk.fi)
    • Tiedotuskanava, joka muodostuu sähköisestä työpöydästä, intrasta ja ryhmätyötiloista. Elmosta löydät linkit myös kaikkiin muihin verkkopalveluihin.
  • Moodle (https://moodle.jamk.fi)
    • JAMKin verkko-oppimisympäristö
  •  Optima
    • JAMKin vanha verkko-oppimisympäristö

Tutustu verkkopalveluiden ohjeisiin 

7. Etätyöskentely

JAMKin tietojärjestelmät on eristetty internetistä vain halutun liikenteen sallivalla palomuurilla. Etätyöskentely eli työskentely JAMKin verkon ulkopuolella on kuitenkin mahdollista.

Tutustu etäkäyttöpalveluihin 

8. Mistä saan tarvittaessa apua?

Ongelmatilanteissa voit jättää palvelupyynnön Helpdeskin kautta. Helpdesk.jamk.fi -sivuilla on ohjeita ja käyttövinkkejä JAMKin tietojärjestelmien käyttöön. Lisäksi sivuilla julkaistaan tietojärjestelmiin liittyviä tiedotteita.

Helpdeskin yhteystiedot