Uudelle verkonkäyttäjälle

Opas kertoo yleisimmistä Jamkin tietoverkkoon liittyvistä aiheista, joiden avulla uusi verkonkäyttäjä saa perustiedot tarjolla olevista mahdollisuuksista ja voi aloittaa työskentelyn.

Sisältö

  1. Tunnistaminen, käyttäjätunnus ja salasana
  2. Sähköposti Jamkissa
  3. Vahva tunnistautuminen
  4. Kotihakemisto
  5. WWW-sivut
  6. Tulostaminen Jamkissa
  7. Yleisimmät verkkopalvelut
  8. Etätyöskentely
  9. Mistä saan tarvittaessa apua?

1. Tunnistaminen, käyttäjätunnus ja salasana

Opintojen/työsuhteen alussa suoritetaan henkilön virallinen ensitunnistaminen.

Suomalaiset pankkitunnukset omaavat henkilöt

Tunnistaminen tapahtuu pankkitunnusten tai mobiilivarmenteen avulla osoitteessa https://tunnistus.jamk.fi. Tunnistautumisen jälkeen palvelu näyttää käyttäjätunnuksen, jolla henkilö voi asioida korkeakoulun sähköisissä palveluissa.

Henkilöt, joilla ei ole suomalaisia pankkitunnuksia

Mikäli kyseessä on esim. ulkomaalainen henkilö, jolla ei ole suomalaista pankkitunnusta, käytetään tunnistamiseen CandourID-palvelua. Henkilö saa CandourID:sta sähköpostiosoitteeseensa ohjeen CandourID-mobiilisovelluksen käyttöönottoon ja tunnistautumiseen passin ja mobiililaitteen kameran avulla. Tunnistautumisen jälkeen henkilö saa ohjeet käyttäjätunnukseen ja sen salasanan vaihtamiseen liittyen.

Muut vaihtoehdot tunnistautumiseen

Mikäli tunnistaminen ei onnistu em. tavoilla, ensitunnistautuminen on mahdollista myös asioimalla henkilökohtaisesti jossakin Jamkin tukipalvelupisteessä (Helpdesk, opiskelijapalvelut, hakijapalvelut, kansainvälistymispalvelut tms). Henkilöllisyys tulee tällöin osoittaa passin tai Schengen-alueen virallisen henkilökortin avulla.

Vastuullisuus

Vastaanottaessaan tunnuksen käyttäjä sitoutuu noudattamaan Jamkin tietojärjestelmien käyttösääntöjä, sekä huolehtimaan osaltaan yleiseen tietoturvallisuuteen liittyvistä asioista.

Tutustu käyttösääntöihin (pdf) ja ylläpitosääntöihin (pdf)

Mikä on tunnukseni, miten vaihdan sen salasanan?

Tunnistuksen jälkeen jokainen jamkilainen saa käyttäjätunnuksen, henkilökohtaisen sähköpostiosoitteen ja levytilaa omia tiedostoja varten. Käyttäjätunnus ja sähköpostiosoite eivät ole sama asia, mutta sähköpostiosoitetta käytetään useimpiin Jamkin tietojärjestelmiin kirjauduttaessa.

Salasanan vaihtopalvelun ohje

Salasanan vaihtopalvelu toimii itsepalveluperiaatteella useimpien pankkien verkkopankkitunnuksilla tai  mobiilivarmenteella. Palveluun kirjauduttuasi valitse ”salasanan vaihtaminen” ja sen jälkeen listalta käyttäjätunnuksesi ja aseta sille haluamasi salasana. Opiskelijoilla on vain yksi käyttäjätunnus vaikka opinto-oikeuksia olisi useampia.

Katso salasanan vaihto-ohjeet. Itse palvelu löytyy osoitteesta https://tunnistus.jamk.fi

Huom! Jos käytössäsi ei ole edellä mainittujen pankkien verkkopankkitunnuksia tai salasanan vaihtopalvelun käyttö ei ole kohdallasi muusta syystä mahdollista, ota henkilökohtaisesti yhteyttä opiskelijapalveluihin tai yksikön IT-tukeen.

Verkkosalasanan vaihto tarkoittaa samalla myös kaikkien muidenkin hakemistopalvelun tunnusta käyttävien palveluiden salasanan vaihtumista automaattisesti, eli esimerkiksi verkko-oppimisympäristö Moodlen salasana on aina sama kuin verkkotunnuksen salasana.

Salasanan kriteerit ovat seuraavat:

  • vähintään 14 merkkiä pitkä (mielellään pidempi)
  • vaikeasti arvattava
  • salasanassa on hyvä käyttää kirjaimia väliltä A-Z (ei suositella ääkkösiä) sekä numeroita ja jotain erikoismerkkejä
  • salasanassa olevien kirjainten koolla on merkitystä, eli “password-100″ on eri asia kuin “PaSswOrD-100″.

Lue salasanan vaihto-ohjeet

Käyttäjätunnuksen voimassaolo

Henkilökunnalla käyttäjätunnus on voimassa työsopimuksen mukaisesti. Työsopimuksen päätyttyä tunnus lukitaan ja se poistetaan muutaman viikon varoajan jälkeen.

Opiskelijoilla käyttäjätunnus on voimassa opiskelun ajan, jonka jälkeen se lukkiutuu automaattisesti. Käyttäjätunnus, postilaatikko sekä kotihakemisto sisältöineen poistetaan 1kk varoajan jälkeen pysyvästi. Mikäli opiskelija ilmoittautuu välillä poissaolevaksi, voidaan käyttäjätunnus sulkea siksi aikaa.


Lue lisää käyttäjätunnuksesta ja salasanasta

2. Sähköposti

Sähköpostiohjelmana käytetään Jamkissa Microsoft 365 -palvelun Exchange-sähköpostijärjestelmää. Postit voi lukea Outlook-sovelluksella tai internet-selaimella Outlook Web App -käyttöliittymän avulla, osoitteesta https://m365.jamk.fi.

Mikäli sähköpostia käytetään käyttösääntöjen vastaisesti väärin esimerkiksi roskapostien massalähetyksiin, on ylläpidolla oikeus peruuttaa ongelmia aiheuttava viesti ja lukita postilaatikko. Roskaposteiksi luokitellaan esimerkiksi erilaisten tilaisuuksien mainostaminen sekä ostetaan/myydään/vuokrataan -ilmoitukset.

Jamkin sähköpostijärjestelmä sisältää keskitetyn virusskannerin, joka tarkistaa kaikki viestit haittaohjelmien varalta ja varoittaa käyttäjää niistä tarvittaessa.

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa:

  • Henkilökunta: etunimi.sukunimi@jamk.fi
  • Opiskelijat: käyttäjätunnus@student.jamk.fi
  • Ulkoiset käyttäjät: etunimi.sukunimi@external.jamk.fi


Lue lisää sähköpostiohjeita

3. Vahva tunnistautuminen

Jamkin järjestelmiin kirjautuminen vaatii vahvaa tunnistautumista eli MFA:ta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kirjautuminen hyväksytään mobiililaitteelle asennetun Microsoft Authenticator -sovelluksen kautta. Tällä tavalla kirjautuminen on turvallisempaa ja kirjautuminen voidaan estää, jos tunnukset päätyvät vääriin käsiin. Vahvan tunnistautumisen käyttöönotto tapahtuu kirjauduttaessa ensimmäistä kertaa johonkin Jamkin järjestelmään kuten esimerkiksi Moodleen, Peppiin tai sähköpostiin.

Lue lisää MFA ohjeita

4. Kotihakemisto

Kotihakemisto on kaikilla Jamkin Windows-koneilla H: -asema. Kotihakemistoihinsa käyttäjät voivat tallentaa omia tiedostojaan. Paikallisille koneille tiedostoja ei saa, tai usein edes pysty tallentamaan. Ylläpito ei vastaa työasemiin vastoin ohjeita tallennetuista tiedostoista. Kotihakemistoihin on pääsy vain käyttäjällä itsellään. Hakemistoista otetaan varmuuskopiot laitevikojen varalta päivittäin, mutta käyttäjien itsensä hukkaamia/rikkomia tiedostoja varmuuskopioilta ei palauteta kuin erikoistapauksissa.

Lisäksi jokaisella on M365-pilvipalvelussa henkilökohtainen OneDrive-pilvitallennustila.

Lisätietoja kotihakemistosta

5. WWW-sivujen julkaisu

Henkilökohtaisten verkkosivujen julkaisusta voit lukea tarkemmin täältä:

Lue lisää www-sivuista

6. Tulostaminen

Jokaisella opiskelijalla on opintojen alussa pieni aloituskiintiö tulostamista varten. Tulostuskrediittejä on mahdollista ostaa lisää tarpeen mukaan. Henkilökunnalla ei ole tulostusrajoitusta.

Lue lisää tulostamisesta

 7. Yleisimmät verkkopalvelut

Kirjautuminen kaikkiin alla oleviin palveluihin tapahtuu Jamkin sähköpostiosoitteella ja verkkosalasanalla

Tutustu verkkopalveluiden ohjeisiin 

8. Etätyöskentely

Jamkin tietojärjestelmät on eristetty internetistä vain halutun liikenteen sallivalla palomuurilla. Etätyöskentely eli työskentely Jamkin verkon ulkopuolella on kuitenkin mahdollista.

Tutustu etäkäyttöpalveluihin 

9. Mistä saan tarvittaessa apua?

Ongelmatilanteissa voit jättää palvelupyynnön Helpdeskin kautta. Helpdesk.jamk.fi -sivuilla on ohjeita ja käyttövinkkejä Jamkin tietojärjestelmien käyttöön. Lisäksi sivuilla julkaistaan tietojärjestelmiin liittyviä tiedotteita.

Helpdeskin yhteystiedot