Spammia/viruksia!

Yleisenä ohjeena roskapostien osalta sellainen, että ei kannata koskaan avata epäilyttäviä viestejä/liitteitä, tai klikkailla epäilyttävissä viesteissä olevia linkkejä. Epäilyttävän viestin käsite on häilyvä, mutta yleensä pelkkä kirjoitusvirheiden määrä kertoo yleensä paljon. Edes työkaverilta tulleet viestit eivät aina ole luotettavia, koska lähettäjätiedot voivat olla väärennettyjä, tai sitten tunnukset ovat voineet päätyä vääriin käsiin.

Useita JAMKin tunnuksia on vuosien varrella käytetty hyväksi roskapostien lähettämisessä ja niiden kautta uusien tunnusten keräämisessä. Monissa viesteissä otsikko on ollut tyyliin ”Tarkista lasku pdf” ja sisältönä jonnekin JAMKin verkon ulkopuolelle osoittava linkki, jota klikkaamalla päädytään sivulle joka pyytää kirjautumaan. Mikäli tunnuksen erehtyy syöttämään tuolle ulkoiselle sivulle, päätyy tunnus salasanoineen vääriin käsiin. Jos viestissä itsessään ei ole mitään virusta mukana, siihen on automatiikan toimesta hankala puuttua ja siksi viestit pääsevät helposti skannauksen läpi. JAMKin postijärjestelmässä käytetään ns. Safelink-ominaisuutta tällaisten tilanteiden hoitamiseksi keskitetysti, mutta sekään ei ole aukoton.

Joissakin spammi-aalloissa käyttäjille on lähetelty tekaistuja kiristyskirjeitä huonolla suomennoksella. Jos satut tällaisen viestin avaamaan ja säikähdät sanomaa, niin pelko pois, viestit ovat puhdasta roskapostia väärennetyillä osoitteilla.

Mikäli olet avannut epäilyttävässä viestissä olleen linkin ja syöttänyt palveluun tunnuksesi, vaihda salasanasi välittömästi! Muista salasanan vaihtamisen jälkeen päivittää se kaikkiin käyttämiisi päätelaitteisiin, jotta tunnus ei mene lukkoon vanhalla salasanalla tehtyjen virheellisten kirjautumisyritysten jälkeen. Ilmoita tapahtuneesta varmuuden vuoksi myös ICT-palveluille Helpdeskin pääsivulla olevan yhteydenottolomakkeen kautta.